Man kan næppe forhindre et barn i at lære! Alle børn er som udgangspunkt nysgerrige og elsker at lære nyt. Der er mange teorier om, hvordan man lærer bedst og mange er i tidens løb blevet afprøvet med større eller mindre succes.
Rigtig mange lærere benytter spil, som en del af deres læring. Når emner leges ind, så opstår der ofte en ubevidst læring, hvor man både lærer og hygger sig – og det er vel egentlig et ganske glimrende koncept.
På www.hyggeonkel.dk kan du finde mange af de spil, som kan være både sjove og lærerige at spille. Det kan f.eks. være spil som disse:
I matematik er det meget anvendt at spille for eksempel forskellige terningespil, såsom yatzy, hvor man gennem spillet arbejder med matematik. I spillet ”Det strategiske 4 på stribe” er der også meget matematik. Ofte bruges man også spillekort og terninger til at snakke om sandsynligheder.
I sprogfagene er spillet ”Hvem er hvem” meget anvendt. Det kan naturligvis spilles på dansk med de yngste skolebørn, men bruges også i de ældste klasser, hvor man får styr på de forskellige ord på engelsk og tysk, når man skal spørge ind til de forskellige personer.
Til de yngste skolebørn har Pixeline lavet nogle forskellige læringsspil blandt andet med bogstaver, regning og flag. Vidensspil såsom ”Verdens lande og flag” er også yderst lærerigt både til skolebrug og hjemme, samtidig med at man hygger sig sammen.
Der findes i dag også rigtig mange forskellige apps, hvor man kan lege læring ind. Både i skolen og hjemme kan man hente forskellige matematik-, dansk- og sprogprogrammer ned, som både er sjove og udfordrende.
Udover faglig læring er der naturligvis også rigtig meget social læring i at spille spil. Man skal vente på, at det bliver ens tur, man skal være enige om reglerne og man skal finde ud af, hvordan man løser eventuelle problemer på en måde, så alle føler sig hørt og er tilfredse.
Hvem har sagt, at læring skal være kedeligt? Kan man hygge sig og have det sjovt samtidig, så er det da så absolut at foretrække!