Vi er ved at få rigtigt meget at lave her i virksomheden igen. Endeligt. Det er godt at vide, at vi ikke skal til at frisætte medarbejdere. Det har ellers været en af mine store bekymringer i de sidste måneder. Alt det her corona-halløj har jo betydet, at alt er blevet udsat på ubestemt tid. Men nu er det, som om at det er ved at ændre sig. Vi har fået nogle store ordre og kæmper for at få materialerne, vi skal bruge til tiden. Det går lidt trægt. Nogle af materialerne er vi nødt til at importere, og det er ikke alle steder, hvor tingene går så godt som her. Så vi er lidt forsigtige med at love for meget. Men det betyder jo ikke, at vi godt kan arbejde. Og det betyder slet ikke, at vi kan forbedre os selv – som virksomhed.
Konsulenthjælp til Lean
Og det er netop min plan. Jeg har overvejet det grundigt – og i mange måneder. Jeg har taget en beslutning: Jeg skal have fat i en konsulent i Lean, som kan hjælpe os til at gøre vores kunder endnu mere tilfredse med os. Jeg har jo haft masser af tid til at reflektere, overveje og beslutte.
Effektivitet
Og ja, mange af refleksionerne har gået på, at vi skal blive mere effektive. Vi skal også blive gladere for vores arbejdsplads. Og det betyder, at jeg må gribe i egen barm. Jeg må lave om på min lederstil. Og det er her, Lean konsulenten kan komme ind som en god hjælper. Jeg har nemlig talt med én, der har erfaring. Han anbefaler, at jeg lærer at dele ansvaret ud. Derved ved jeg få bedre feedback og kan derfra starte med at introducere nye arbejdsgange. Jeg ved – et eller andet sted – at han har ret. Og jeg er villig til at forbedre mig selv, så min virksomhed står stærkt næste gang, vi kommer ind i en lignende krise.
